Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss
Lärarförbundets logotyp.

Innehåll

Startsidan / Aktuellt / Nyheter / Dags att söka jobb?

Dags att söka jobb?

Kursen Ny lärareVisa förstorad bild

Det finns många vägar att gå för att hitta ditt första lärarjobb. På kursen Ny lärare får du tips, råd och stöd.

Ny lärare

Ny lärare är en kurs i två steg arrangerad av
Lärarförbundet.
Steg 1 Bästa tipsen i kampen om jobb en.
På kursen diskuteras bland annat hur man bäst hittar jobb, hur man skriver cv och ansökan och vilken lön
man kan kräva.
Steg 2 Känn dig trygg som nybliven lärare.
Här diskuteras arbetstid, arbetsmiljö, utbildningsmiljö,
vad som är nyttan med kollektivavtal och hur man
genomför ett lönesamtal på bästa sätt.

Skriv ut sidanSkriv ut
Tipsa en vänTipsa

Steget från student till lärare kan kännas både pirrigt och skrämmande. Sally Gordon, ombudsman på Lärarförbundet, delar med sig av sina bästa knep för dig som är ny på jobbet.

Den största utmaningen som nyexaminerad är att hitta ett lärarjobb. Platsannonser, praktikplatser och kontaktnät vittjas med hopp om att få napp.

Sally Gordon, ombudsman på Lärarförbundet, säger att det finns många vägar att gå för att få den första anställningen.

- Första steget är givetvis att läsa platsannonserna, men det räcker inte alltid. Arbetsgivarna annonserar inte alla tjänster, kanske rekryterar de i första hand internt. Vikariepooler och bemanningsföretag kan vara ett sätt att få in en fot, men ring också direkt till skolor du är intresserad av att jobba på och ge inte upp.

Hur förbereder jag mig inför min första arbetsintervju?
– Ta reda på så mycket fakta som möjligt om arbetsgivaren. Kontakta gärna din lokalavdelning för att få veta mer. Har de kollektivavtal? Pensionsavtal? Är anställningsformen korrekt? Om de till exempel vill provanställa, har de verkligen rätt till det? Erbjuder de sina nyanställda en introduktionsplan och en mentor?

Är det nyttigt att ha en mentor?
– Absolut, men det är ingen liten uppgift att vara mentor. Många lärare har en tung arbetssituation men förhoppningsvis kompenseras de av arbetsgivaren. Om arbetsgivaren påpekar din brist på erfarenhet i en löneförhandling, kan det vara bra att föreslå att skolan hjälper till med en mentor.

Du får hjälp av oss!
Hjälp på traven får du på Lärarförbundets kurs Ny lärare. Se faktarutan här intill.

Bild i bildspel

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 8

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.

Medlemsservice

Kontakt@lararforbundet.se
0770-33 03 03 – öppet vardagar kl. 8:00-17:00.
Förändrade öppettider i påsk.

Klicka för att läsa Eva-Lis Siréns senaste krönika

Vad gäller när jag ...